31 March 2016

Buku-buku yang saya (masih) ingat saya suka

Ada buku diingat kerana kerana watak utamanya, kerana kesannya dalam hidup kita, kerana kemampuan menggambarkan, atau membina suatu dimensi baru perasaan dan pemikiran, atau ketepatannya hadir saat kita memerlukan.

Saya sebagai orang sentimental, hopeless romantic Hos kata, sering mengingati sesuatu buku dengan keadaan ketika membacanya. Kadang saya masih ingat bau buku tersebut, cuaca hari itu; tiupan bayu, dingin hujan, dan terik mentari. Juga posisi saya membaca, tangisan atau senyuman pada hari itu. Dan tak jarang, saya mengingati sekaligus semuanya.

Bak kata Jesse dalam Before Sunset,
"He knows he's not remembering these things, he's there, he's there in both moments simultaneously, just like for an instant all his lives is just folding into itself and it's obvious that time is a lie."


Memberikan pengalaman yang sentiasa hidup.


1. Pandangan Hidup Muslim, HAMKA
Buku yang saya pinjam-tapi-tak-pernah-pulang dari rak buku Rumah Pakde Dori, semasa melawat beberapa tahun lalu. Sudah kusam, cetakan tahun 70-an. Saya membawanya semasa kembara pertama ke Eropah, ke Spain dan Itali.

2. Kenang-kenangan Hidup, HAMKA
Beli di Kinokuniya. Akhirnya beri sebagai hadiah kepada orang yang saya tabik hormat dan sayang.

3. Ingin Jadi Nasrallah, Faisal Tehrani
Beli dekat dengan Stesen Klang. Buku ini menghantar saya ke Turki, ke Amsterdam, ke Berlin, ke Vienna. Oh silap, saya ke Vienna untuk Before Sunrise.

4. Tunggu Teduh Dulu, Faisal Tehrani
"selangkah ribut/ malam sunyi/ engkau tak pernah ada"

5. Bagaikan Puteri, Ramlee Awang Murshid

6. Kite Runner, Khaled Hoseini
Never had I thought a book could hurt this much. Part hujung-hujung tu baca setelah tutup pintu, sambil meringkuk menangis tumbuk dada. Real pain. Gila. Entah kenapa. Mungkin ada predisposing factors yang saya lupa (atau tak mahu beritahu. haha). Buku tentang persahabatan, tentang redemption, tentang memori kanak-kanak yang menghantui, tentang kejujuran, tentang dosa yang besar dan berpanjangan akibatnya.

7. A Thousand Splendid Suns, Khaled Hoseini

8. Mukaddimah, Ibnu Khaldun

9. Panrita, Arenawati
Tingkatan satu. Tema macam agak berat ketika itu.

10. Hikayat Faridah Hanum, Syed Syeikh Al Hadi

11. Rindu Bau Pohon Tin, Hasrizal Abdul Jamil
Ke Jordan. Macam mana entah bau pohon tin tu. Bau yang paling teringat tentulah pokok-pokok sekeliling Dewan Kindi. Mungkin satu hari nanti, sambil mengenang Jordan, saya boleh menulis buku Rindu Bau Pohon X (masukkan nama)

12. Kuda Terbang Reza, Halimah Badioze Zaman, Azman Shah Daud
Buku semasa darjah satu. Pertandingan melukis ilustrasi buku. Saya warnakan sayap kuda itu dengan warna merah.

13. Catatan, Latiff Mohidin
Kepada Penulis Muda. Boleh ditebak dari mana-mana.

14. Harry Potter series, J.K Rowling
Zaman awal remaja.

15. Twilight series, Stephenie Meyer
Zaman awal remaja yang lewat sedikit. An established team Teacher Iqma.

16. Risalah Buat Kaum Muslimin, Syed Naquib Al-Attas
Tahun dua. Perjalanan umrah.

17. Wira Tunggal, Wan Yat Leung & Tang Chi Fai
Wunan, Harimau Kumbang, Paichow, Tornado, Tenko, Pencari Langit, Sang Asura, Jerung Gergasi, Maharaja Sagia, Topeng Perak, Dewa Parang. Ada watak yang kecundang awal,

18. Keluarga Gerilya, Pramoedya Ananta Toer
Aman anakku! Merdeka!

19. Pesan-Pesan Terbesar Al Quran, Fazlur Rahman

20. Tuan Ibarat Songket Berkilau, T Alias Taib
Membacanya di Spaoh, Betong, Sarawak.



Saya baru hidup 23 tahun. Meski sesetengah kata 'sudah 23 tahun', sudah matang, boleh membuat keputusan, dan boleh dipertanggungjawabkan. Saya tetap mengatakan saya masih budak yang kebetulan berumur 23 tahun. Saya tentu mahu membesar, 'matang, membuat keputusan, dan dipertanggungjawabkan', cuma..I prefer my own pace.

Escape.

Bagi saya membaca buku adalah pengalaman peribadi. Mungkin kemudian kita akan bersembang, berkongsi tentangnya dengan orang lain dan menemukan kegembiraan baru. Tapi proses membaca buku, awal hingga akhir, (setidaknya bagi saya) adalah proses yang dialami sendiri-sendiri. Berbeza dengan menonton filem contohnya, yang lebih enak ditonton bersama kawan-kawan; lebih lagi dalam ruang tamu yang gelap, dan ruang yang sempit, seperti biasanya kami di Rumah Mindef.

Setiap buku ada ceritanya, setiap buku ada sejarahnya.
Saya mahu menjadi sebahagian daripadanya.

Then, sure I miss you. Miss our 'language battles', your words, my silence. Then again, I'm certain I couldn't give nothing more.

-------------------
Ok, memang tulisan ni belum habis. Macam mana entah ada perenggan asing di hujung tu saya tak tahu. Sekarang dah tiba-tiba di ambang 25. Ada beberapa buku baru yang sudah sepatutnya menyertai senarai ini.

To bobooks ahead. Cheers.







No comments: