18 October 2012

Catatan Lama Buat Tuan

Kita sebenarnya masih bertuah kerana merasakan kekosongan, kerana kita sekurangnya tahu ada sesuatu yang 'tidak kena'. Mungkin ada orang berada dalam kekosongan tanpa menyedarinya, sebab tidak pernah pun ia keluar dari 'kekosongan'.

Apa yang membezakan manusia?
Impiannya? Cintanya?
Deritanya? Tanggungjawabnya?

'Ada orang ke mana-mana mencari kebahagiaan diri,
ada orang yang ke manapun ia pergi, menimbulkan kebahagiaan.'

Mungkin kita harus berhenti mencari, dan mula memberi.

Tuan sendiri tahu kan bagaimana perasaannya tiba-tiba hilang rasa. Dan tuan tahu juga bagaimana perasaanya melihat orang lain memaksa dirinya, lalu hasilnya tersangkak.
Lalu tiba-tiba, helai-helai kosong itu menjadi lebih arif.

Itulah kita sebenarnya. Dan saya menulis ini hanya kerana saya tahu tuan tahu.








__________________________________

Saya tulis hampir setahun lalu. Hari ini saya kembali tertanya, tulisan ini untuk siapa?

2 comments:

Unknown said...

tulisan ni sebenarnya suruh ko hantar tulisan-tulisan kepada aku.

hehe.

Anonymous said...

gulp.