10 December 2012

Life For Rent



I


Tulisan yang amat aku hargai (kalau tidak sayang)...


‘’ Semilir dan rimba bersahabat…tidur dan jaga,
menakung air di ceruk perbukitan,
mengalir antara deras dan tenang,
alam ciptaan…ceritanya selalu dilupakan,
sedang nilainya bukan percuma,
maka salam buat yang terdahulu,
kami datang menumpang tuah…hanya. ‘’


yang sehingga dijelaskan, aku sangatlah clueless..

Sorry that I miss you.

II




Exam dah dekat, ni antara sign nya lah. The heat is on. hehe

Cuma persoalan menarik juga 'kalau' nak 'berfikir bebas'. Jika diberi peluang, hidup siapa anda mahu sewa? Dan mengapa?

Adakah berbaloi 'harga' yang kita bayar? Setidaknya, meninggalkan hidup kita sendiri barang sehari untuk hidup 'hidup orang lain'?

(Terfikir pula yang syurga tidak 'disewa' tapi 'dibeli'.)

The idea of individual is beautiful. It's where we should start, not stop.

Alhamdulillah,
moga sampai bila-bila,
menjadi hujung persoalan,
bagi setiap yang kita pasti,
atau yang tidak kita temukan.

III

Balik kelas siang tadi, masa lepak-lepak baca-baca baring-baring di rumah, aku minta Salam urut sikit belakang. Semalam teruk sangat main badminton rasanya, lupa pulak badan fragile ni tak boleh overuse sangat. 


Lepas diurut, aku lena. Mimpi pulak.

Duduk dalam masjid, karpet hijau.
Aku dan seorang lagi entah siapa mengadap sorang tok guru.

Tiba-tiba dia bukak serban lilit kopiah, bentang depan kami, seraya berkata,

"Hidup ni panjang sebenarnya. Ada masa kita menang, ada masa kita kalah. Kita kena tahu siapa musuh kita."

Scene habis. Sipi-sipi je sempat Asar. Niat di hati macam nak ponteng kelas malam ni, mimpi punya pasal, tak berani. haha.

Aku syak Salam ada ilmu. hah


IV

Jumpa dalam buku catatan,

"Hidup kan punya aturan. Sedang mimpi adalah pemberontak yang sering terlepas hukuman. Ia mahu dikenali, namun ia mahu mati!"

...


V
Semuaaaaaaa ni rasanya sebab exam nak dekat. Pertama kali pulak OSCE dan Mini OSCE. Sebelum ni selama tiga tahun lebih telah tertarbiyah tembak-tembak. "Strike First, Strike Fast", bak kata Dr Edward Yazan.

Doakan saya selamat ya!





4 comments:

Anonymous said...

Edward Yazan? Peh peh

tepianmuara said...

prince edward. haha

kepalakotak said...

Yo.

tepianmuara said...

kepalakotak,

aip, sihat bang?