19 November 2012

Isybiliyyah




Our teacher in History round, Aniya (or at least, that's how it sounds), a proud Jewish girl, on beautiful and glorious Seville. Yang terakam, minit-minit akhir bersamanya, tentang sejarah Rumaikiyya yang kami ulang-dengar.

Jalan-jalan petang-petang dengan beliau, kami,  dalam 10 jejaka Melayu, bersama belasan abang kakak omputih. Dalam 'kuliah', Aniya menceritakan sejarah Seville, dari zaman antah berantah hingga gemilangnya peradaban Islam, dan zaman Reconquista.

Yang konsisten dalam penyampaian Aniya, disebutkan kesinisan terhadap amalan penganut Kristian, terutama pada zaman Reconquista. Sindiran kepada King Ferdinand dan Queen Isabella. Beliau menyelitkan pujian kepada orang Islam ketika itu, dan tentunya Jewish yang bekerjasama membawa kemajuan kepada Sevilla, dan seluruh semenanjung Iberia umumnya.

Umum mengetahui, setelah Reconquista, umat Islam dan Jews disiksa dengan teruk dan dipaksa meninggalkan agama mereka. Untuk mengenal penagnut dua agama ini antaranya, akan dihidangkan masakan babi dalam jamuan beramai-ramai, jika terlihat ada yang teragak-agak atau tidak mahu menjamah, mereka akan dihukum. (Hingga sekarang hidangan babi akan didapati dengan meriah di Sepanyol).
 Hanya terselamat mereka yang tergolong dalam kalangan profesional mahir yang diperlukan untuk pembinaan istana-istana 'penjajah baru'.

Agama dan politik.
Yang menzalimi dan dizalimi.
Yang menindas dan tertindas.
Sahabat dan musuh.

AntalHadi AntalHaq
LaisalHadi illa Hu...




2 comments:

Anonymous said...

Maaf soalan lari tajuk.
Kalau perubatan kat jordan ada internship jugak ke?

tepianmuara said...

Internship cmne maksud ncik?

3 tahun preklinikal, 3 tahun klinikal. Balik Malaysia sambung 2 tahun HO.


err. camtulah.