30 June 2010

Ber'jebat'

Hari yang sama.
Rencana-Nya,
ada ujian buat mereka.

Seorang, dalam gelak-gelak ceria,

"Tak pernah la aku marah sampai macam tu.
Aku rasa aku dah gagal ujian tu.
Jadi bila aku angkat kepala, tengok beg tu hilang,
aku terus senyum.
Alhamdulillah."


Seorang lagi, dalam segan-segan,

" Alhamdulillah.
Aku dapat buat semua yang aku nak buat selama ni.
Tawaf. Cium hajarul aswad. Doa kat Multazam.
Semua Allah bagi malam ni"


Sungguh.
Ber'jebat' aku punya sahabat seperti kalian,
Insan yang merasa manisnya iman dalam ujian.
Kehilangan itu, kadang-kadang, jadi pemberi yang terbaik.

Alangkah!


_______________________________________________

Dalam sibuk-sibuk kita membeli jubah,
Sebagai cenderamatahati buat famili.
Untuk yang menempah dari jauh.
Kita tidak lupa, kan.

Taqwa itu pakaian terbaik.
=)

( Ingatan buat diri sebenarnya )

6 comments:

Norashikin Abdullah said...

wah..blik raya msia ye thun ni

aishah_conteng_je said...

Jebat juga lebih manis dipandang sebagai sahabat yang setia dari rakyat yang durhaka.

eh?

Jebat kah? entah2 jebat hanif ni maksud lain.

:)

selamat untuk kamu~dan teman2..



.

aeisyulillah said...

wah. alhamdulillah.

wink*wink*

tepianmuara said...

>Norashikin Abdullah.
InsyaAllah.
doakan ya.

> Kak Aishah.
Ya, Jebat itulah.
maaf hamba perosak bahasa.

...'dan teman2'..haha
amin..amin.

>aeisyulillah.
=)
Kau yang pertama tau!

aishah_conteng_je said...

"dan teman2"?salah?

:)

mana ada rosak bahasa.
sangat ok.
kalau dalam komsas apa entah istilahnya.

tepianmuara said...

>kak aishah

eh.tak.betul-betul.=)
komsas?heh..xingat,lama dah tinggal.