06 July 2012

Manikam

Yoo Jaesuk. (heh)


Kelmarin terjumpa belalang kunyit di sini. Terkejut bukan main. Wujud rupanya.

Teringat, dulu kecil-kecil tangkap belalang ni belakang rumah mbah.

Atas permintaan kami, Mbah 'siang' sikit, potong kepak, sesungut, dan kaki tajam belakang, kemudian goreng.

Bila makan, wah sedap! Serius. Rasa macam udang. Masa itu aku terfikir,
" Tuhan ni mesti adil kan. Mesti ada orang tak mampu beli udang, tapi sebenarnya dia dah dapat 'rasa' udang tu kat makanan lain."


II

Mbah kalau kejut subuh selalu,

"Ayo tangi tangi. Cekekal, cekekal."

'Cekekal' ni sefaham saya bermaksud bingkas bangkit. Bangun tegak, bukan malas-malas buka katup gosok-gosok mata, geliat-geliat dalam selimut.




III

Hanya manikam mengenal manikam.










5 comments:

-hazen said...

amboi runningman sakan ko skang.


hanya manikam mengenal manikam
jauhari menjeling sesama sendiri?

Cidak said...

apa lagi anip,tangkap dan masakkan untuk kitaorang.

nur fareyhin said...

Seriusss rasa sama cm udang?? Subhanallah.belalang cm gmbr tu ke belalang hijau daun ?

tepianmuara said...

hazen,

lua lak kau tengah sensiti sekarang asal jauhari-jauhari ni


cidak,

haha. belalang sekuali masak lemak!




fareyhin,
ye, belalang macam gambar tu lah.
kau kena rasa sekurang sekali seumur hidup. hah

Anonymous said...

eh, tengok running man jugak ek, saya pun baru tahu tahun nih.... ketinggalan kan, dulu saya tak tahu kenapa orang panggil yoo jae suk belalang, tapi lambat sikit baru tahu

selalu tengok dengan abang cerita running man pastu abang kita selalu simpul, " dia nih macam Yb lah pulak, sokmo jalan orang suka salam, budak kecik hingga ke orang tua semua suka dia, saya rasa personaliti dia yang peramah dan timbang rasa kot,sebab tuh dia antara pengacara yang terbaik kat korea.

lama dah ker tengok running man? saje tanya
hehe...

eh, saya lagilah budak yang suka tulis esei rumusan tuh, sorry tulis panjang lagi, maaf ya....