11 April 2014

Pakde

Bulan lepas, pakcik saya datang sini. Jordan. Selalunya saya sangat awkward bila nak sembang dengan orang, lagi-lagi orang tua. Pakcik selalu dapat buat saya selesa. Pakcik boleh nampak ruang, dan lagi best, dapat create ruang untuk sembang. Saya suka elemen nasihat dalam cerita dia. Antaranya, yang saya ingat, masa kami baru nak bertolak untuk jalan-jalan ke Jerash,

" Masa kita mula-mula merdeka, masa mula nak mengisi kemerdekaan, banyak post-post penting dalam pentadbiran, yang terlibat dalam penyusunan dasar ini dipegang oleh orang-orang yang bukan ahlinya, tak cukup ilmunya.

Semuanya masih ikut telunjuk British, idea-idea mereka. Orang putih ni masih dianggap sangat superior.

Generasi Anip nanti dah tak macam tu. Semuanya dah qualified. Cukup pengetahuan dah.

Cuma yang Pakde nampak, semua potensi ni boleh habis kalau generai ni bergaduh sesama sendiri. Musuh goyang kaki."


----------------------

Draft tahun lepas ni. Mulanya nak pendam sebab nak tambah lagi, alih-alih tinggal dan lupa. Haha.

3 comments:

Anonymous said...

kire ni, tahun lepas lah ye?

tepianmuara said...

yup2.

bajet nye dulu, ni mukaddimah je. setahun berjalan, masih tak jumpa ulasnya.

haha

tepianmuara said...
This comment has been removed by the author.