24 December 2009

Hari Malaysia








Salam.
Rasanya sudah agak lewat saya menulis tentang ini.
Rata-rata kawan-kawan di sini sudah terlebih dahulu mencoret.

Antaranya, kalian boleh berkunjung ke blog-blog ini.
opulya.blogspot.com
zulakhyar.blogspot.com
shafeqsads.blogspot.com

Malaysia Day.
Program ini diadakan pada 22 Disember.
Pada mulanya, terasa agak kelam kabut.
Manakan tidak, program dijadual bermula jam 8 30 pagi, meja-meja gerai hanya tiba jam 7 30.
Namun, syukur kita lafazkan kerana semua berjalan lancar.
Badan- badan anak negeri semua mengambil bahagian di gerai-gerai, mempromosikan budaya negeri masing-masing.

Memang ramai Arab yang datang memeriahkan.
Semua teruja melihat promo Visit Malaysia yang ditayangkan sewaktu perasmian.
Baru mereka tahu betapa indah bertuah bumi Malaysia agaknya.

Teringat pula lagu yang dinyanyikan penuh bersemangat oleh arwah moyang saya,



"Malaya yang subur,
Di dunia telah termasyhur..


Malaya...Malaya...


Kedudukan kamu,
sungguh terang bercahaya,
buat hati kita ria,


Malaya...Malaya...


Wahailah pemuda, wahailah pemudi..
Ayuh bergerak kerja dan usaha
di tanah airmu wajib dibela...."





Ah, hati terkenang, mulut menyebut....Al fatihah buat arwah.
Saya suka rangkap terakhir itu.
Ringkas. Tapi itulah yang sebenarnya.


Ada apa dengan negara?
Teringat ungkapan fasilitator BTN,
"Kerana Islam pentinglah, negara itu penting"
Ya, Islam itu selamanya tertinggi.
Bodohlah kalau mahu kita pertikaikan itu.
Cuma dalam sudut pandang konteks ini, negara menjadi naungan untuk mengamalkan Islam.
Mungkin kita hanya perlu melihat Melaka ketika dijajah sebagai contoh.
Oleh itu, kedaulatan negara perlu dipertahan.



Dalam kita ghairah mempromosi Malaysia kepada masyarakat dunia, kita tidak harus lupa wajah Malaysia yang kita tatap hari ini terbentuk hasil titik peluh, jerih perih, nenek moyang kita.
Keamanan kita kecapi hari ini bukan tanpa pengorbanan.
Untuk keamanan dan kemakmuran itu kekal, ia perlukan usaha.


Justeru,
Negara perlukan pemuda pemudi sebagai pemuka masa hadapan.
Pemuda pemudi yang membuka mata terhadap dunia.
Memerhati dan memahami.
Menyedari tanggungjawab dan memikulnya dengan kesungguhan.

Oh, maaf, saya merayau jauh.
Sedikit refleksi buat diri.

Sambung....sambung....
Pada hari itu, saya ditugaskan menjaga gerai Urusetia.
Kami menjual roti canai, popia, pau, bihun, dan teh tarik.
Kita lihat gambarlah ya!




Gatal bergambar di pelamin. Keunikan istiadat perkahwinan Melayu ditunjukkan pada hari itu.



Persembahan silat dari Mu'tah. Tiger jump.Irbid juga tidak ketinggalan, diketuai Abang Sadis kita.
Mendapat tepukan amat gemuruh hari itu. Selepas ini, mungkin ramai Arab ingin mempelajari silat.
Haiiit. Ceeeeshy.





Antara hasil seni kraftangan Melayu yang dipersembahkan.




Abang Afiq Muiz. Masih babyface macam dulu. Saat ramai Arab senyum-senyum sinis memandang,
ingin sahaja saya teriak, 'Woi, ini SAMPIN, bukan SKIRT!!'



Dari kiri; Naim, Faiq, Helmi, Salam.
Gerai Kelantan cukup mantap hari itu.



Dari kiri; Muhtadi, Basyir, Syuib, Fahmi, dan Fathi di gerai kami.
Syuib memang paling 'tabah'. Sabar sungguh melayan karenah Arab.



Rumah panjang Sarawak. Sejarahnya turut disertakan.



Aha, memang ramai manusia berkunjung.



Ha, yang ini paling menggiurkan! Terima kasih buat gerai kedutaan. Satu, sedinar. Sangat sangat sangat berbaloi!

7 comments:

aeisyulillah said...

bes2.. ada hari mesia kott.. haha

ak egt ag antar kazen ak g klia, de bwk 9 botl kicap. tapi tmbang de kna byar RM 1098 tuk extra luggage, trus de buang sumer kicap, kain pelekat n cam2 ag. haha

kepalakotak said...

bgos ade mende cmni.

T_T

SADIS said...

salam..wei,segan la aku, link blog aku,,aku merepek je dalam blog tu..

err..abg sadis ek?wahaha, miant kat adek aku ke..

p/s: ko ade rakaman silat dari mu'tah?..

tepianmuara said...

>aeisyulillah
fanatik kicap kazen ko tu.
hrp2 hidupnya masih bhgia..tanpa kicap.haha

>kepalakotak
Di mesir mesti ada juga kan.dan tentu lebih meriah.
Ramai melayu.cam da boleh tubuhkan Republik Melayu Mesir.

>SADIS
haha..kagum ngn ko beb.
adik??ha..simpan je la dulu.
xde r bro rakaman silat tu.sori.

anatilokman said...

ha, pngntin pompuan uh ak knl. (:

aMiR LaLoQ : said...

woh i miss the kicap meh!seb bek dlm stok ak ade lg dlm 4 botol,cukop la smpai buln 7 taon dpn..pas2 blik mesia stok lg byk2 haha

tepianmuara said...

>anati
lah...cne r bley knl..pnah dtg seklh hang?

>amir
pergh..rugi gak rse'y x bwak kicap datang cni.
balik lepas ni, da tau da nak bwk pe..ha