30 May 2010

Konstantinopel.

Bismillah.

Tergerak mahu berkongsi.
29 Mei 1453.
Tarikh penaklukan Istanbul.

Cuti musim sejuk tempoh hari saya yang lepas sebahagian besarnya dimiliki Istanbul.
Hari pertama melawat Aya Sofia dan Masjid Biru. ( yang nyatanya bersebelahan sahaja ).
Cerita tentang itu rasanya saya tangguhkan dahulu.

Destinasi seterusnya, Panorama 1453 Historical Museum.
Memang tak dirancang pun. Hanya mendapat maklumat bila melihat pamplet di Tourist Centre dalam renyai hujan pagi itu. (Bayangkanlah, hujan tatkala kemuncak musim sejuk...fuh, memang mecabar susuk Nusantara kami ).

Saya terus tertarik, seraya mengajak rakan-rakan ke sana.






































Antara taktik-taktik peperangan yang pada masa itu.

1. Penciptaan meriam-meriam besar. Ada dua jenis. Jenis pertama dicipta pakar persenjataan Uthmaniyah, Muslihiddin Usta dan Saruca Pasha, 'barrel'  berdiameter 60 cm. Jenis kedua, yang lebih terkenal kepada kita, berdiameter 80 cm,dengan panjang 8 meter, dicipta oleh Urban, pakar persenjataan Hungry (yang merupakan musuh tradisi Uthmaniyah. Para pakar Uthmaniyah mengatakan meriam dengan barrel berdiameter lebih dari 60 cm adalah mustahil...indeed they were right. Meriam terbesar Urban, yang dinamakan 'Shai' meletup pada tembakan kelima, membunuh penciptanya. Namun jasanya sangat besar dalam meruntuhkan tembok kebal Konstantinopel.

2. Askar Uthmaniyah membuat terowong ke kawasan tembok. Ada yang dibuat hingga melepasi bahagian dalam tembok, tapi kebanyakannya dibuat betul-betul dibawah tembok. Tujuannya, meletakkan bom untuk meletupkan tembok itu.

3. Pembahagian kepakaran dan aspek logistik yang mantap.
a)Tentera berturban putih, terdiri dari pemanah bertangan kidal, ditugaskan bergerak di sisi kanan Sultan, posisi strategik yang mengoptimumkan keupayaan mereka.

b)Turban kuning diberikan kepada tentera yang mempunyai stamina larian yang mantap.( macam Park Ji Sung). Tugas mereka ialah menyalurkan bekalan kepada tentera pada saat-saat genting.

c) Kecekapan tentera infantri janissari. Mereka pun mempunyai pembahagian. Tentera elit bertopi merah dikenali sebagai silahtars sebagai pengawal peribadi sultan. Serdengecti, yang memakai bulu pelepah burung besar di atas kepala mereka merupakan tentera paling berani di bahagian hadapan.

d) Ada 'pasukan sorak' juga. Mereka dikenali sebagai Mehter Band, memainkan gendang perang ( takkanlah lagu Bunga-bunga Cinta lak kan.) untuk membakar semangat tentera Uthmaniyah terus berjuang dan melunturkan semangat musuh.

e) Kelebihan utama Kota Konstantinopel ialah kekebalan temboknya yang utuh zaman-berzaman. Selain itu, senjata mereka yang amat menggerunkan dikenali sebagai Roman Fireball. Ia diletakkan di atas catapult dan dilontarkan ke arah musuh dari bahagian tembok, mengakibatkan letupan dahsyat.





Penaklukan Istanbul
Persedian menakluk Istanbul telah lama bermula. Antaranya ialah pembinaan Kubu Rumeli untuk mengawal laluan keluar masuk Selat Bosphorus, rundingan dengan negara jiran agar mereka tidak memberi bantuan, tentera digandakan bilangannya, dan penciptaan meriam-meriam besar.

.........bersambung.....



 Let the history rest, proceed with histology....

5 comments:

hqz said...

salam...waaa, jelesnya...bestkan dapat jalan2...jalan2 buleh tambah pengetahuan...jauh berjalan luas pengalaman

Unknown said...

teruskan.

Akhyar said...

terbaiklah..bez3..

khaliesahkamal said...

ade novel die..
sultan muhammad al-fatih..penakluk konstantinopel..

tapi bce kat sni rse lg real la..

tepianmuara said...

>hqz.
insyaAllah, cikgu pun akan sampai sana satu hari nanti. pengalaman. itu yang mahal.

>hazen.
baiklah.
( amacam jawapan nh?? hak2)

>Akhyar.
aku post lambat dari ko la pasal nh..teruskan jua.( memanjangkan pesan hazen)

>cik khaliesah.
hmph...
bias.
hah.