05 April 2011

5 Al Biruni






Pergh.

Rindu pula tiba-tiba dengan kalian.
mane gi sorang-sorang?






Aku pun macam dah lost contact dengan cikgu-cikgu. Moga baik-baiklah semuanya.

Rindu waktu prep; aku habiskan 'study' Twilight.
Rindu 'blur-blur' dalam kelas.
Rindu nikmat tidur dalam kelas, takkan kantoi sebab dibayangi dua gergasi kat belakang.
Rindu menerima kunjungan istimewa adik sendiri. hah.
Paling rindu kelas Teacher Iqma.
Rindu rasa debar-debar untuk dapat result periksa. 
Untuk kertas BM, BI, tambah teruja. Untuk kertas Add Math, tambah 'sengsara'.
Rindu serbu Dewan Makan. Tarbiyah dengan ujian juga, tiap Khamis orang nak puasalah biasanya makan tengahari paling sedap.
Tentang asrama tak perlu ceritalah. 5 tahun. Ribu-ribu kenangan.


jangan risau, aku setia dan selamat ngan Acoi kat sini. haha.




Beberapa classmates kita masuk DQ, dan berjaya menamatkan pengajian di situ. Bangga kami.

Aku rasa berlambak betul dak kelas kita memilih kerjaya doktor, gigi ke tak gigi. 
Dekat separuh gak la kan. Mengapa ha nak jadi doktor?
Terpulang.


Harapnya 'pulang' kita daripada pengajian nanti, walau apa jurusan sekalipun, menyumbang dalam masyarakat, bukan menjadi beban.


Serius.
Tahun 2008 dulu, langsung tak terbayang 2011 aku akan ada di sini.
Langsung.

...


Aku ada tulis ni, lebih setahun yang lalu;

"Ya, tidak dapat dinafikan SPM adalah peristiwa besar dalam hidup kita.
dan sebabnya bergantung bagaimana kita melihatnya.

Without doubt, the result hand a hand
in determining where we are right now.
What course we are taking.
and maybe, what we have become since.

Having said that, SPM is not everything.
It is not the end.
It is the beginning of a new journey."





A new journey.
Dan kita bukan lagi di awal jalan.
Moga telah jelas, penamat yang kita mahukan.

9 comments:

Anonymous said...

kadang-kadang rasa nak tahu,
apa rasa kalau aku di 5 al-biruni?

yang pasti, takde chance lah nak dapat 'best student'.

Anonymous said...

@raihana: tak payah kat 5 biruni pon boleh dapat best student kot :p. wallahua'lam.

Haha, cikgu pernah tanya aku, "syazwan, awak takpe ke tak masuk 5 biruni duduk di kelas belakang?"

ha, aku tak pernah anggap macam tuh, dan sangat2 bangga lima al-razi. it is not how we are there, but what we are doing with it kan?

tapi aku suka juga lepak 5 al biruni di akhir nak spm. kenapa ek? haha

atiqah said...

syazwan> eh 5 razi kelas belakang ke??..tak kan..


hanif> kenangan 5 brn mmg tak leh lupa..aku rindu kelas teacher saba..dia buat aku suke chemistry..

zikri said...

kunjungan tu pon sbb mak ckp, "mak abah yg jauh2 pon boleh dtg hampir tiap minggu,takkan korang dua yg dekat x boleh nak jumpa..." sy surrender di situ. hah.
so abg kena dtg cairo lg kot..

bin2zamrizakaria said...
This comment has been removed by the author.
Raihana said...

syazwan:
aku tak rase kelas belakang ke depan ke ape.

just macam mane memori yang ade dengan korang, sampai ke tingkatan 5.
tapi, betul cakap kau. bukan 'tempat' yang penting, tapi how well we are doing.

satu mnde lagi aku teringin nak tengok ialah : Syazwan Adzhar selaku KU.. =))

nora said...

best post ni..

2 gergasi kat belakang tu amir n acoi kan? heh..mmg tak leh lupa la..

yup..mmg ramai bakal doktor dari 5 biruni ni..tp yang gigi 2 org je kot..

dan yang paling best, berapa ketul sgt la yg ter'tinggal' di malaysia..korg semua ramai2 tinggalkan ktorg :(

wan: kalau la sambest ni mmg skolah engineering n 1 kelas je utk sains, confirm ko kelas first, aku kelas belakang2..

kepalakotak said...

"Aku rasa berlambak betul dak kelas kita memilih kerjaya doktor, gigi ke tak gigi.
Dekat separuh gak la kan. Mengapa ha nak jadi doktor?
Terpulang."

ramai yang terpengaruh dengan citer house. tertipu sebenarnya.

tepianmuara said...

Raihana,
Best eh jadi best student? heh
Kagum sungguh pada yang kompetitif dan bersemangat waja nih.
Faham je maksud ko, Wan sebut dari perspektif dia.
( Tapi memang pun rasanya, dengan wujudnya Sohaib ngan Dal, that's not quite possible. lalala)

Syazwan as KU? Memang bes woo. Takpe2, within 10 years, kita akan nampak gak dia dalam masyarakat. Aku yakin. ehem.


Syazwan,
Err, ni bukan 'rasis' 5 Biruni. haha. Dah kebetulan itu kelas aku tyme F5.=)

Cuma, yela, memang kadang orang (hatta cikgu-cikgu) ada pandangan camtu. Dan, memang patutpun kau rasa camtu. Akhirnya, pulang pada diri sendiri.

Kau kan sayang dengan Fuad, sebab tu datang kan kan.=)



Atiqah,
selamat berexams!

Memang gempak la Cikgu Saba. Hafal luar kepala. Takdenye nak rujuk2 buku.

(Tapi aku selalu buat kerja lain kat belakang.hmph. Ampunnnn)


haniszikri,
I've been there.
You haven't been here.

Clear, isn't it?

Plan la ngan kawan2. Abang senang hati je sambut. aha.



Nora,
identiti dirahsiakan. (ahaks)
Kamil kan sorang lagi, all the bestlah!

Boleh jadi esok-esok giliran korang pulak 'keluar'. kan kan.



Aminhudi,
Mungkin tertipu.
Tapi aku yakin kau tak.
dan aku pelik asal ko amik medik.

Oh, cerita lama mungkin.
pandang ke depanlah kan.

Ada cerpen baru tak? nak baca. tq!