03 November 2009

Miftah As Shitta'

Jordan bukan Malaysia.
Hujan bukan kejadian alam biasa yang berlaku saban minggu.
Dengan status 'antara negara terkering di dunia', tentu sahaja hujan mencetus keterujaan.

Semalam, hujan turun dengan cukup lebat semasa kami dalam perjalanan pulang dari jamiah ke rumah.
Lalu,rancangan kami menuju ke 'Balad' (pekan) membeli pakaian bundle terpaksa ditangguhkan.
Selepas berlari merentas sungai kecil (jalan raya berubah menjadi sungai), keterujaan kami bertambah,

"We, ade 'asap' la!!..."
"A'a..banyak kosai lak tu"

Apabila udara panas bertembung udara sejuk, itulah yang berlaku. Apatah lagi kami ketika itu agak termengah-mengah. Suhu yang dicatatkan ketika itu, 9 celcius tentu sahaja mengharuskannya.
Pergh, seumur hidup ini pertama kali merasai suhu serendah ini...

Semua terkinja-kinja kegumbiraan ( simtom biasa kami jambu muda).

"Jom rakam, kte wat-wat berlakon nga sembang bincang-bincang, pastu post kat facebook."

Masing-masing dengan gaya tersendiri, dengan niat menimbulkan cemburu 'jiran sebelah'. Hehe..


Iklim Mediterranian di sini mengisyaratkan hujan sebagai tirai pembukaan musim sejuk sulung buat kami.
Dalam lambungan kegembiraan itu, kami kembali berpijak realiti. Realiti 'kekejaman;' musim sejuk yang bakal dihadapi. Kami berspekulasi ( kata ganti kepada 'merepek')

"Senior bagitau aku, kalau boleh, segala yang nak terkeluar tu ditahan supaya wudhuk tak terbatal. Seksa nak ambil wudhuk lagi."

" Fuh...sekarang pun nak mandi, fikir 10 kali. Kalau terpakse je r nampaknya.."
"Ha...betul da...mandi pun kalau boleh nak pakai sweater!"

hambar...he

"Aku dengar cte, senior kate tempat paling panas mase musim sejuk nh.....dalam peti ais!"

maha hambar...haha




Pemandangan di hadapan rumah saya





Ingatkan bila sampai Jordan, hobi gila main hujan ini akan hilang ditelan zaman, rupanya kerinduan itu masih mendesak mahu diraikan.

Hujan dan Sudirman.
Hujan  dan kehidupan.
Hujan dan aliran ketenangan.
Hujan dan simbolik penyucian diri dari dosa silam.
Hujan dan keindahan anugerah Tuhan, bukti bagi tiap yang menyaksikan.
Hujan dan keagungan hisab Allah, tiada satu titis pun menimpa bumi melainkan dalam pengetahuan-Nya.

Teringat pula Ramlee Awang Mursyid, dalam antara novel kegemaran saya, Bagaikan Puteri,

"Apabila hujan turun, mengalirlah air dari perbukitan, aliran menujah ke batu, melekuk tanda waktu beralih,
seiring nyawa menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung..."




Bergambar kenangan usia permata remaja di belakang masjid, usai menunaikan solat Zohor. Kami mahu bergerak pulang ke rumah dari jamiah.


Malam itu, buat pertama kali juga, menunaikan solat jamak Maghrib-Isya di masjid. (bukan setiap masa...mengikut keputusan imam...dengan syarat tertentu).

Imam dalam hampir ketujuh-tujuh rakaat membacakan ayat-ayat Allah berkaitan dengan hujan.
....betapa hujan itu satu rahmat yang boleh sahaja Allah jadikan azab.

Malam itu saya dan orang rumah makan dengan gaya kebulur, lalu membenarkan hipotesis,
"Semakin rendah suhu persekitaran, semakin merdu alunan perut berkeroncong".

Semerdu manapun, alunan itu harus dihentikan!

Tidur saya malam itu ditemani hiram (selimut) 8kg buatan Korea.....
Selepas sehari suntuk berhujan.
Sungguh-sungguh lena.



9 comments:

anatilokman said...

hobi ko afta nh 2ka mne salji lak.
hahaaa :DD
tc doe! :)

tepianmuara said...

Ha...
blom rse part seksa musim sjuk nh,
xpe,enjoy dlu..

Cherish d moments!

Kina said...

masih main ujan????
hahaha!
sne sj0ok laaa..
ak je b0le men ujan kat sini..
wekk!
jgn jless..
hee~
take care dear frennn!
=)

-f a r a d z- said...
This comment has been removed by the author.
khaliesahkamal said...

oho..besnyee.....

hujan..
byk cerita..
aku ske yg 'sudirman' gn 'ramlee'..

btw..kalo perlu..
ak ley kirimkan bju bundle dr sni..
nak??..hihi..

tepianmuara said...

bju bundle dr mlaysia?
kat cni sgt murah..
stu bju sedinar=rm5 sje..

nti ak poskan dr cni ke france eh,,
cme risau xd saiz je..

lalalala..ha

SyAKir uZaiR said...

haha
eh salam dlu(assalamualaikum=D)

xperlu tnye kabar sbb nmpk sihat n excited,
xperlu nk knalkan diri sbb empunye blog knal mseh knal kan...???=p

haha(smbung glak)
igtkan kuarla kte2 Ibnu Sina ke House ke..
rpenye kuar plak Ramlee hehe
xpe2
jiwa kesasteraan mseh hdup n bergerak seiringn ngn jiwa kdoktorn ye hanif..;)

aeisyulillah said...

hujan sudirman-teringt dak choral speaking yg nanges mse salam ko tuh

hujan-rain open essay tcer Iqma..
rindu tcer.. n krgn rain ko gmpak abes!

tepianmuara said...

ala...xkmane pn..cm lari tjuk sket..
ish..tp ak rse cm da xkn mampu tulis cm2 r...

ntuk dak2 spm!
hargai karangan2 korang.
jgn sepah2 wt cm sampah..

haha..
mne nta krangan 2..

alisya...mst da bsr de skang..

ingt dak y bob ske 2?
ha...those were d days...