03 December 2010

Collagen

Biasanya, kalau kita nak hargai orang yang telah banyak berjasa, mengharungi suka duka dengan kita, sabar tabah bersama saat jatuh bangun, kita boleh kata;

"Zam, kaulah sahabat sejati. Selama ni, kaulah tulang belakang aku. Tanpa kau, tak tahulah apa jadi pada aku."

(contoh)


Atau, kalau nak jiwang-jiwang dengan kawan-kawan baik, suami isteri, mungkin orang akan kata,

"Kaulah puteri. Kaulah melati. Kaulah pelangi. Hilang takkan berganti.
Kaulah bulan. Kaulah bintang. Bersamamu malam takkan kelam.

Kaulah kejora. Kaulah arjuna...blablabla..."

( malas nak tulis )




Tapi hari ni, saya jumpa sesuatu yang menarik dalam bab Tissue Repair, Pathology halaman 66.

"The collagen are fibrous structural proteins that confer tensile strength; without them human beings would be reduced to a clump of cells connected by neurons."




Apa kata, lepas ni, kita katakan buat yang tersayang, buat yang sama berjuang..


' You are my collagen.. '




Agak-agak dia terharu tak???


ahaks!





_____________________________
p/s:  Esok Patho. Lusa Genetics. Gila-gila begini....biasa.  Haha.
Mohon doanya ya kawan-kawan!

16 comments:

aishah_conteng_je said...

umi, you are my collagen~



selamat untuk exam. dan semua.

Asif said...

all the best untuk examm..

oh..my collagen..hihi

Anonymous said...

boleh tahan la jugak gila dia. Bawak bersabar ye tuan doktor

intonasi

-hazen said...

dear,

you are my helicase that unwind my heart.

kepalakotak said...

sweetnye. collagen.

aeisyulillah said...

hah, collagen.

Never thought that sought-after substance is somehow vital.

Patutlah wanita-tua-tua-yang-tak dengar-kubur-kata-mari-rumah-kata-pergi sibuk nak suntik-suntik kolagen.

Hatta RaZiaN~ said...

best jugak tu.asekla nk gune ayat bunga bahasa melayu..kalau gune bahasa sains pon nmpak cam smart gaak kan..kaulah skelatonku..kui3

LuRveHaTeR said...

ini mmg tbaek!

simptom-exam-smbil mrapu-di belog da bmula nmpk nyer~ hehe

bittaufiq! :)

Cidak said...

kaulah quran bergerak ku~

kata seorang suami pada isteri.

tepianmuara said...

> kak aishah

tentu.tentu.tentu.


terima kasih.





>Asif
hehe.

mahu belajar menghargai.=)





>intonasi
grrr.

haha.





>hazen
aku faham kawan.
kesan mesej walid.

tapi, ya, kalau aku, seram juga. hah





>kepalakotak
hua. baik sebut protein je kan.





>aeisyulillah
he

nampak muda untuk apa?






>hatta
bahasa LK pun ok ape. ha




>lurvehater
ya ya ya. seperti biasa.

anda juga, selamat.



>kawan lurvehater. eh, silap..cidak rupanya.=)

fergh!

kaulah rehalku.
kata isteri pada suami.

err..boleh? hah

QURRATULAIN said...

Allahu yusahil..
Allah yuwaffaq!

=)

Rossarina™ said...

hahaha sempat lagi ye. :D by the way, the very best of luck in your exam. bittaufiq wannajah :)

Muhammad Nidzam Yatimi said...

zam datang, walaupun zam yg mana kita tk tahu..hehe..

semoga baik-baik saja di sana.. =)

tepianmuara said...

>Qurratulain

selamat untuk kita semua.







>Rossarina

menyempat.ha.
ahlen2.

trimas lagi dan lagi!





>Nidzam

Alaaaaaaa, awak ni!

ceh. geli apa aku. dah lelap apa?

yon said...

kaulah candida albican ku!

candida-kekanda@adinda@

tepianmuara said...

>yon



ahha!

tukar mood microb plak ye.

tapi taknak lah yang tuuuu..geli sangat.

hah