18 December 2011

Aiskrim




Saya jarang membeli aiskrim berpaket begini.
Selalunya hanya beli aiskrim kerpok 20 qursy perisa vanilla coklat di Syarik Jamiah.
Jadi, memang saya tak kenal nama-nama jenis-jenisnya lain.

Di satu tempat, hujung perjalanan,
" Haniff, tolong belikan aiskrim?"
"Boleh je. Yang macam mana? Jenama?"
"Beli jelah apa-apa. Kalau ada Magnum pun ok"

(camtulah lebih kurang. bukan saya ingat sangat)

Saya pun bergegas ke kedai itu. 
Meja kerusinya sudah disusun, hampir ditutup.
Ke kaunter, bertanya,

"Ada aiskrim tak?"
"Ada. Tengoklah"

Dia menghulurkan aiskrim dalam cup. 
Vanilla dengan strawberi 'lining'(?)
"Berapa harga?"
"X"
"Mahal", balas saya. "Ada yang lain tak?"
"Tiada"

Tiba-tiba ada kakitangan lain menegurnya. "Adalah, tinggal satu."
Dia 'korek-korek' dalam freezer tu, dan menghulurkan paket aiskrim pada saya.
Oh, aiskrim coklat...
Eh, Magnum??
(first time rasanya nampak jenama ni)
Eh, ada 6?

Saya tergelak (sambil tergamam..dahla tinggal satu..)
Sambil nakal terfikir, "Haa, ni semua boleh dapat niii"

Tak tahulah.
Kebetulan mungkin.
Mungkin dia dah terlihat Magnum itu di situ sebelum ini,
 tak pula saya bertanya.

Tapi.
Saat itu, saya tersenyum.
Perjalanan ini, sehingga sekecil-kecil perkara, seluruhnya terasa,
"Betapa Tuhan meraikan hamba-Nya."





2 comments:

Shakeena said...

Dekat reading list aku kebetulan ade lagi satu post pasal ice cream magnum.Tgok2 kau pun ade komen kat situ.Kene beli ni :)

Aishah Nur Hakim said...

tak perlu memahami untuk mengerti kan haniff?


:)





saya masih belum dapat magnum almond saya >_<