16 May 2011

Selamat Hari Guru ( Buat Mak dan Abah )

I do prefer to wish both my parents 'happy teacher's day' rather than 'happy mother's day' or 'happy father's day'. Well, obvious, isn't it? It'll make one of them jealous. haha.

As Buya HAMKA put it in Lembaga Hidup,
"Kerana akal budi itu adalah laksana berlian yang baru keluar dari tambang, masih kotor dan belum berkilat. Adalah guru yang menjadi tukang gosoknya dan membersihkannya, sehingga menjadi berlian yang berharga. Meskipun guru tidak akan dikatakan lebih daripada ibu bapa, tetapi janganlah dikatakan kurang."

Indeed.

For my case, berganda-gandalah darjat guru a.k.a ibu bapa tu kan.

I really am glad, finding myself a son of teachers. Proud too.
For years, there's 'tradition' in mom's school whereby a student, trained by mom, will recite her newly written poem about teachers during assembly. I wonder how it goes this year. I wonder about the poem; how different it would be from the past years, or will it simply delve further into the same theme; hope, sacrifice of teachers.

As for abah, happy teachers day too. For your knowledge, I'm going to take farm animal as elective course next sem. haha. Kat sini takde lak ajar nak tanam sawit, durian, jagung, kalau tak mesti abang dah amik yang itu. Farm animal kira ada iras-iraslah kan kan. hah.  Abah 'works' as part time farmer. It was while spending time with him in kebun that I think he taught me the most. Or, actually, that's when I'm 'absorptive' enough. Of survival, of vision, of 'anak lelaki langkah mesti panjang'. Kalau nanti balik abang macam malas turun kebun, abah boleh ungkit baliklah yang ini, abang dah tolong sediakan. haha.

Jarang menulis tentang abah. Teringat si bapa yang meminta dituliskan puisi dalam 3Hati 2Dunia 1Cinta.

"Eh, udah bikinin belum puisi buat abah?"
"Ada bah. Belum ditulisi. Tapi sudah ada di hati Ocid"

Terharu.
Abah tak pernah mintak kan, sebab tu abang tak bagi. ha.


Ha, cuma satu je rasa rugi. Mak Abah tak cakap jawa kat rumah. Lemahlah penguasaan abang dalam bahasa tu. Wong ngomong orak iso mbales. ( Alasan..Hanis punya Jawa mantap je. Khamim dan abangnya tak berapa. )

______________________________________________________

English teachers are the most influential in my life.
Sir Ibrahim.
Teacher Aminah.
Teacher Ainiah.
Teacher Rusiah.
Teacher Vanitha.
Teacher Iqma.
Teacher Norkiah.
Teacher Husniza.

Setuju tak Wan, Kinah???

Don't know why. Maybe, somehow, I was involved directly with them.
Choral speaking, Public Speaking, Debate, blablabla...

Those were the days.
I'm awake, alive, enthusiastic.

That explains why this entry is written in English. Albeit with a 'berkarat' one. =)

Thank you so much.


Hari Guru SAMBEST 2004
( Rindu lak nak dengar ucapan Cikgu Buang, Puan Saadah. Jugak boleh tengok legend2 sekolah masa muda, Abang Nadir, Abang Fathi, Abang Syed Ahmad Izzat ( fergh ) )





Hari Guru SAMBEST 2009


____________________________________________________


Selamat hari guru buat semua!
Selamat hari guru buat diri sendiri (?).

___________________________________________________


Tanpa peperiksaan pun,
guru sentiasa mesti dihargakan.


=)

10 comments:

Timun Laut said...

Kita juga adalah guru untuk diri kita sendiri kan?
maka,
Selamat hari guru untuk kamu juga!

syazwanadzhar said...

Well, what can I say? Our english teachers are the best we could have.

Wah, kenapa bilang indon dengan bapaknya. Huu.

Happy Teacher's Day to your parents and send my warmest regards to them. Jangan dilupain inih!

:)

tepianmuara said...

Timun Laut,

=)



Syazwan,
yes, the best.

itu memang sedutan cerita Indon lah Wan. Datang Tanjong jom, lepak pantai lagi.=)

oh, insyaAllah.
nak buat menantu pun boleh. haha.

ok, kene marah lak nanti.=)

Anonymous said...

ibu dan ayah guru kah?

tadi borak dengan mak baru terperasan. hari guru patut diucap untuk ibu bapa juga. guru kita dari kecil smpai skrg. alhamdulillah :)

Syahida Majid said...

ok lagu last tu sengal. hahaha

Rye said...

hari guru 2008?

duh. aku tak rasa nak exam, bila kenang balik sekolah.

doakan aku..

kikilala said...

albeit tu apa?

Kina said...

setujuuuu setujuuuuu :)

analisiszikri said...

maaf terlewat melawat post ni..
teringt balik hari guru 2009, senyuman gembira cikgu2 dan kepenatan yg hilang~

Anonymous said...

LIKE LIke LIKe!!
BEST KAN dpt jd anak kpd insan bernama 'GURU'..or lg comey 'CIKGU'..
uhuhuuk...

Eh Bkn ayah mu Ebat ngomong jowo ka?
bak kte my aunty la~~
klu kt bilik guru tu bhs melayu dh x kluar dh..

anyway~~ GOODLUCk 4 being a farmer kt kebun tu TI~~ v^_^.. *anak laki langkah mesti pnjng*