18 October 2011

LAPAR



Kami kelaparan setiba di Rome, mencari restoran pasta halal.
Ditunjukkan tempatnya dalam peta oleh pegawai bertugas di Pusat Informasi Roma Termini.
Jalan-jalan, pusing-pusing.

Nampak restoran kebab, peniaganya warga Arab. Masuk.
Bertanya dalam Bahasa Inggeris,
"Maaf, awak tahu kedai pasta halal dekat sini?"
Peniaga menjawab acuh tak acuh.
"Tidak. Tidak. Tiada kedai halal."

Senyum. Tukar taktik.
Bertanya dalam Bahasa Arab, soalan sama,
"Maaf, awak tahu kedai pasta halal dekat sini?"

Serta merta, dia pandang saya tepat ke muka. Wajahnya bertukar lunak.
Memanggil pekerjanya, disuruh menunjukkan restoran itu.
Dekat sebenarnya.

Senyum lagi.




Kami melahap dengan sangat ...







Oh ya, 


semuanya gara-gara tertinggal keretapi.




( Musim exam ni biasanya aktiviti dapur besar-besar dihentikan. Maka, begitulah.)

6 comments:

Anonymous said...

wow pasta! anyoyoyo :D

Ainul Arina Madhiah said...

Bahasa Arab memang sangat menjadi asset waktu tengah travel kan.

senang dapat murah
senang dapat kawan
senang dapat pertolongan
senang nak selamat

macam-macam lagi lah..

Anonymous said...

:)

Nur said...

Sedapnyer, subhanAllah.

Terus kelaparan. It looks really tempting, the temptress of the sinfully delicious food.

And again, how many times that I envy you regarding to the your superiority of languages?

Anonymous said...

mcm x brapa sesuai ngan tekak malezia je...tp klu dh lapar semua sedap kannn...

tepianmuara said...

Anon,

ya ya ya.
=)

Kak Ainul,
(boleh tak panggil camni?)

Yup kan. Banyak kali kebuntuan dipecahkan dengan bantuan bahasa Arab ini, dengan izin-Nya tentunya.

Anon,
balas senyum.

Kak Nur,
Definitely.
You are being modest. Honestly, I don't know if I'll ever deserve your envy, kak. I do learn a lot from you.

Maybe I'm just lucky 'facing' those languages as I sail through life.


Anon,
Haaa. entah.

saya rasa sangaaaaaat sedap!
Alhamdulillah.