11 November 2011

Selamat Hari Lahir Dik

Saya masih ingat 'bergaduh' dengan Hanis,
'abang nak adik lelaki',
'adik nak adik perempuan'.

Saya ketika itu berumur empat tahun (atau kurang).
Bermula 'ingatan sedar' saya kepada dunia.

Bersungguh mahu ikut ke klinik bersalin. Hanis ditinggal di rumah Mak Ani.
Kami ke Sabak Bernam.

Saya ingat minta abah belikan sepapan daun terup kecil. 
Kemudian, saya koyakkan sehingga menjadi satu-satu.

Saya ingat minta mbah belikan patung Power Ranger Putih,
siap dengan pedang, pastu boleh tukar kepala (?).

Saya ingat main terup dengan Lek Zakaria, 
ketika itu agak baru bernikah dengan Lek Jaja; dan 'bergaduh antara 'J' dan '10' mana lagi tinggi. 

Saya ingat Pakde Marais menegur abah.
Katanya abah kelihatan pucat.



Berbaur antara kenangan-kenangan itu, adik bongsu saya dilahirkan.
Alhamdulillah.
Dari celaah pintu, saya lihat doktor mengangkat adik saya.
Lambat, akhirnya dia menangis. Lega.
Tangisan pertama.



Muhammad Khamim Zikri bin Mohd Nahrawi
Kini mencecah umur 16 tahun.
Dia seorang yang ...

... rajin dan berdikari.


.. juga seorang atlet.


dan err, suka bergaya (?). hah


Satu yang amat menonjol ialah dia sangat kemas. 
Ke sekolah pagi-pagi wajib baju bergosok tajam tepi.
Kalau depan cermin, fergh, semua ditiliknya.
Well, stark difference.




Sebenarnya satu kerisauan saya ialah, dia kurang membaca. 
Tak kisahlah surat khabar, novel, atau bacaan informatif lainnya. 
Tapi dia sangat pandai menarik hati orang ketika berbicara. ha

Ok, saya risau, kerna kurang membaca, dia kurang menulis.
Mahu dan err, mampu.
Tapi saya silap.

Membaca karangannya untuk peperiksaan pertengahan tahun Bahasa Inggeris buat saya tergamam kagum.
Person You Admire.
No surprise, he picked my mom.
Wrote about it beautifully.

Baca juga karangan Bahasa Melayu. Mantap.
Cuma belum terbaca puisinya. =)

Hmm, bangga berbaur kagum berbaur terharu.

Saya kira setiap abang dan kakak akan merasa gembira bila melihat adik-adik melepasi pencapaian mereka pada peringkat umur tertentu; berharap pada masa yang sama kita tidak menetapkan target yang terlalu rendah. Saya maksudkan semua segi untuk yang ini.
Pada saya, cemburu paling gembira adalah cemburu buat keluarga.



Khamim, anggaplah 16 tahun ini sebagai hadiah dari Tuhan; 
dan berusahalah sentiasa untuk memberi hadiah lebih baik.

Ya, kita takkan mampu.
Bukan itupun soalnya.
Kita boleh mahu.

InsyaAllah.






selamat ulangtahun melahirkan buat mak!
moga anak ketiga mak ini akan menyejukkan mata di akhirat nanti.


6 comments:

Unknown said...

selamat haru lahir.

Anonymous said...

dan bergaya..

mungkin ikut "abangnya?"
ngeh.

lelaki, tak membaca masih boleh skor, selalunya. masih boleh "bawa". selalunya.

dan lelaki kalau membaca, maka terjadilah seperti penulis entri ni. "masyuk"(?)

apa-apa pun selamat untuk khamim, 16.

~PENCHENTA~ said...

Wah. Bagusnya menjahit. Mujur dia muda dari saya. Hak3.

zikri said...

hamim...adek kak nis satu satunya.. ada rindu untukmu..

tepianmuara said...

hazen,
jangan jadi haru.

Kak X,
tak pernah faham bahasa berkias nih. aish.

apa-apa pun selamat untuk khamim, 16.
(yang ni yang penting, kan?)


Penchenta,
'mujur dia lagi muda'??
dia lebih matang dari usianya. haha


hanis,
tu diaaa
eceh.

nurdia said...

selamat hari lahir khamim... wah! acik tak sangka khamim pandai menjahit.... hehehhe...