04 September 2010

Untuk Anak Cucu Nanti


Ke hadapan anakanda dan cucunda yang dicintai.
 Moga dalam limpahan rahmat Allah selalu.



Apa khabar ya Malaysia sekarang? 
Masih utuh begitukah namanya atau seluruh dunia Islam sudah bergabung membentuk satu khilafah?

Satu pesan sebenarnya, itupun jika kalian sudi mendengar.


Di bawah ini adalah gambarku bersama ayahanda dan bonda yang amat dikasihi.


dan kusertakan di sini, terjemahan ayat 15 Surah Al Ahqaf

"Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Masa mengandung sampai menyapihnya selama tiga puluh bulan, sehingga apabila  dia (anak itu) telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun, dia berdoa, 

" Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar aku dapat berbuat kebajikan  yang Engkau redhai; dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepada Engkau, dan sungguh, aku termasuk orang muslim"


Mengapa 40 tahun?
Ha, untuk tafsir surah ni, anak cucu boleh tengok sini, ( hah..tak taula ada lagi ke tak nanti )


Hmm, tentu anakanda cucunda atau 'tak into' sangat bahasa lama-lama begini bukan? 
Maklumlah, sedangkan Wawasan 2020 pun sudah menjadi kisah silam.
Baiklah, kita gunakan bahasa yang lebih 'mesra' dalam erti kata kalianlah ya.
( ala..abah/atuk bukan pandai berbahasa lama ni..gaye je lebih )
  



Maaflah, gagal menjadi contoh suri teladan yang terbaik buat kalian. Abah/atuk sudah cuba, cuma mungkin terlalu banyak silap dalam atur tingkahnya, khilaf dalam gerak langkahnya. 
Apa yang baik, sekiranya ada, kalian ambillah. 
Yang tidak best, biarlah ia terjun dengan labu-labunya.

'Semoga kalian membesar menjadi rijal-rijal yang berjuang di jalan Allah'.


Akhir kata, andai abah/atuk dah tiada, bolehlah sedekah Al Fatihah barang sudi.

Peace.



Yang berpesan tentu-tentulah kena lebih beringat.


Salam sayang.




p/s: Ada raket tergantung di belakang...'oh,patutlah'. hehe




7 comments:

-hazen said...

Allah. mantap.

ooo. patutlaaaa....

aishah_conteng_je said...

atuknya kok ber'peace'?



"which means that the mother suffers hardship because of her child, such as fatigue, sickness, vomiting, heaviness, distress, and other forms of hardship that the pregnant women suffer."



Allah..tingginya kasih sayang Allah. Dipinjamkan sebegitu sekali kasih sayang pada seorang ibu.

Nursyahirah said...

moga masih ada lagi sekejap lagi.


dan moga masih ada lagi hari esok.
moga dapat lagi bertemu dengan mereka di malaysia untuk balas jasa mereka.
:)


amin.

aishah_conteng_je said...

syahirah. aileviyu!

W M Najib said...

i loike yu atuk!

Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...

assalam.
sebelum mata terlena.
xde ape yg kite tau menjelang esok.
ntah ade lagi ke x untuk kite esok.

tepianmuara said...

>hazen
qiam internet..cis

>Kak Aishah
Bahkan kak.

>Nursyahirah
Mula-mula tidak faham..
ohh..begitu rupanya.
didoakan selamat...selamat..

Allah...

boleh jadi dinanti-nanti
boleh jadi bila-bila tiba-tiba mana-mana.

>W M Najib
ish..cik jib nh, cubit kang!
(agak2 seswai x aku sebut camtu?ha)

>Luqman
Allah...
dan kita sering terlupa yang itu.